A BTS megtestesíti a K-pop jelenének és jövőjének kereszteződését


A K-pop dalszövegek hajlamosak biztosra menni, de a BTS dalai olyan témákat érintenek, mint az internetes zaklatás, öngyilkosság és a rendőri brutalitás kritikája is.

A K-pop banda, a BTS nem csak a zene globalizációját szimbolizálja, hanem általánosságban az internet hatását is a pop sikerére. Múlt hónapban az első K-pop csapattá váltak, akik megnyerték a Billboard Music Awards-ot, megtörve Justin Bieber 6 éves szériáját a Top Social Artist díj elnyerésében. A megtiszteltetés jól megérdemelt volt, múlt évben 31 hétig az első helyen álltak a Billboard Social 50 listáján és a rajongóik több mint 320 millió alkalommal tweetelték a #BTSBBMAs hashtaget.

A BBMA-n való megjelenésük óta a BTS neve elterjedt a fő média outletekben bevezetőkkel a csapatról. A fiúbanda tagjai Jeon Jungkook, „J-Hope” Hoseok, Kim „Jin” Seokjin, Kim „Rap Monster” Namjoon, Kim „V” Taehyung, Min „Suga” Yoongi és Park Jimin. A BTS jelentése Bulletproof Boy Scouts és Bangtan Boys néven is ismertek.  Mint más leginkább ismert K-pop csapatoknál, az ARMY rajongói táboruk nagyban felelős a világszerte ismertségükért. Az, ahogy a rajongók népszerűsítették őket nyerte el nekik a Top Social Artist díjat és aláírást is gyűjtöttek azért, hogy a BTS-t meghívják a BBMAs-ra. A rajongók petícióját több mint 100 ezren írták alá és egy tweettel később a kívánságuk valóra vált. A BTS első amerikai díja és a Wings lemezük sikere a Billboard slágerlistákon új magasságokat jelez a csapat számára.

Az összes, más csapatokhoz való hasonlítás ellenére, a BTS-nek nincs nyugati megfelelője, ők egy teljesen új jelenség. A hetes sikere nem csak a rekordokat dönti meg, hanem a sztereotípiákat és a határokat is, mivel világszerte sikereket érnek el, anélkül hogy az angol pop sztár ideált testesítenék meg. Miközben néhány nyugati hallgató etnocentrikus attitűdje oda vezetett, hogy úgy tekintsenek a K-pop sztárokra, mint „valami ázsiai sminkben és sebészmaszkban”, a BTS megjelenése a BBMAs-on új arcoknak mutatta be a közönséget. A daluk, a „Not Today” a Billboard Twitter Top Tracks első helyéről megállította Harry Styles és Niall Horan like-jait az első helyet követelve három egymást követő héten. 43 daluk került fel a World Digital Song Sales slágerlistájára, ebből 4 az első helyen állt, holtversenyben PSY-jal. Ők az egyetlen olyan K-pop csapat is, akik a legjobb 40 album közé kerültek a Billboard 200 listáján. Jelenleg a BTS a nemzetközi Live Trilogy Episode III: The Wings Tour utolsó szakaszánál jár Japánban. A turné amerikai dátumaira percek alatt elkeltek a jegyek.



A K-pop egy szorosan zárt iparnak tűnik, amit a nagy játékosok, mint az YG és SM Entertainment uralnak, de a BTS hihetetlen aranyfiúi egy kisebb, önálló lemezkiadó és menedzsment cégnek a tagjai, amit BigHit Entertainment-nek hívnak. Megváltoztatják az elvárásokat a K-Pop iparban az eltérő személyes szemléletmódjukkal. Akkor álltak össze, amikor Pdogg producert felfedezte Bang Si Hyuk („Hitman” Bang) a Bighit igazgatója és fő producere és később a producer találkozott a tinédzser Rap Monsterrel a Sleepy-n keresztül, amikor ő még az underground szcénában volt. Suga és J-Hope nemzetközi meghallgatásokon keresztül csatlakoztak, és 30 újoncból a három megmaradt tag később másokkal együtt csatlakozott. A BigHit teljesen felhasználta a szociális média kiszámíthatatlan világát, a fiúk közvetlenül kommunikálnak a rajongóikkal bejelentkezéseken keresztül, Bangtan Bomb videókkal, Twitter és Instagram frissítésekkel, amit a csapat kezel (nem terveznek különálló fiókokat csinálni).

A BTS-nek nem kellett a nyugati közönséget támogatnia ahhoz, hogy sikert érjenek itt el. „Nem hiszek a teljesen angol zenék kiadásában az amerikai piac számára, mint sok K-Pop előadó.” - Mondta Bang a Billboardnak. A csapat legnépszerűbb dalainak talán egyszerű emlékezni az angol címére, de a dalszövegük finoman siklik koreaiul, kivéve néhány angol kifejezést. Rap Monster saját magától tanult angolul a Jó barátok nézésével, így ő intézte a csapat BBMAs Magenta szőnyeges interjúit és adta a köszönőbeszédet (amit koreaiul zárt le), miközben a rajongók sikoltoztak támogatásként.

Annak ellenére, hogy egy amerikai díj a nemzetközi siker mennyiségjelzője, a BTS hű marad a koreai gyökereihez egy világban ahol Amerika a központja a globális zenei piacnak. Ez nem csökkenti a sok koreai és más díjaik jelentőségét, viszont demonstrálja a változó elvárásokat az angol dalok számára, hogy egyedüliek lehessenek a nyugati slágerlistákon.

A BTS hangzásának gyökere a hip-hop zenén alapszik és a dalszövegeik erősen támaszkodnak a fiatalság küzdelmeire és izgatottságára. Az összes tag részt vesz a dalaik írásában, szerzésében és megalkotásában és a legutóbbi lemezük, a Wings (újra kiadva You Never Walk Alone címen) magába foglal szólókat, amik az egyéni zenei stílusukat tükrözik. Rap Monsterre Nas és Drake van hatással, míg Suga Kendrick Lamart nevezte meg és Jungkook vokáljára Charlie Put és Justin Bieber hat. Jungkook feldolgozta előbbi és utóbbi dalait is egy másik maknae line (a legfiatalabb a csapatban) taggal, Jiminnel. A „N.O” a koreai versengő oktatási kultúrát célozza meg, a „Blood, Sweat & Tears” pedig egy függőség jellegű szerelem fájdalmát illusztrálja. A „Change”-ben Rap Monster lerombolja az internetes zaklatást, Dél-Korea szigorú hierarchiáját és a magas öngyilkossági rátát Wale kritikája mellett a rendőri brutalitásról és az amerikai kormányról. Az indulatos Agust D mixtapen Suga őszintén visszatekint a szorongással és depresszióval való küzdelmére. 2Próbálunk őszinték lenni magunkhoz és ez valamiképp segít, hogy rugalmasabbak legyünk a zenénk cenzúrázásában. A zene önmagáért beszél és hisszük, hogy az emberek beleélik magukat a zenénkbe, ha hűek  maradunk a szöveghez azzal, hogy azt írjuk, amit gondolunk és érzünk.” - Mondták.  A K-Pop dalszövegek hajlamosak biztosra menni a konzervatív társadalmi értékek miatt, de a BTS dalai a személyes növekedés témáját követik, miközben próbálnak a lehető leginkább hűek maradni önmagukhoz.



NOISEY: Gratulálunk a Top Social Artist elnyeréséért. Hogy éreztek ezzel a sok új figyelemmel kapcsolatban a BMMAs óta?
Rap Monster: A hivatalos statisztikák megvannak és 320 millió szavazatról tesznek jelentést, ami elképesztő. Nagyon hálásak vagyunk ezért a sok figyelemért, amit kapunk a BBMAs óta és próbáljuk felfogni, hogy ez tényleg a valóság. Jó világszerte ismertnek lenni és megtiszteltetésnek érezzük, hogy jelöltek minket a díjra és hogy megnyertük.

Ki miatt voltatok a legizgatottabbak, hogy láthatjátok vagy találkozhattok vele a BBMAs-on?
BTS: Drake és John Legend. De egyébként őszintén szólva, szinte mindenki a színpadon és a nézőtéren az álom-listánkon volt, hogy találkozzunk vele vagy lássuk őt.

Suga, az „Agust D”-ben az jósoltad, hogy „a következő a Billboard”. Mi a következő jóslatod a BTS számára?
Suga: Azt kell mondanom, a következő megálló az, hogy a Billboard színpadán előadjunk egy BTS dalt.



Mivel a K-Pop annyira globális, ez segítette a rajongókat és előadókat, hogy kulturálisan tájékozottabbak legyenek. Milyen néhány leckét tanultatok meg mialatt különböző országokban jártatok és kapcsolatba kerültettek a nemzetközi rajongókkal?
Rap Monster: Nagyon fontos, hogy megtanuld annak a konkrét országnak a nyelvét és a szívedből kell beszélned.

Beszéltél arról, hogy a „Spring Day”, az a felépülés pillanata, egy évszakos metaforát használva. Mint csapat, mit gondolsz, miből épültök fel, vagy léptek tovább jelenleg a karrieretekben?
V: Bánom sok dolog tanulásának kihagyott lehetőségét, de megyünk előre, nem számít, mi történik.
Jimin: Úgy érzem, a zeném fölötti személyes megbánáson lépek túl, mivel többet akarok.
Rap Monster: Mondhatni abból épülök fel, hogy csalódtam magamban.

Mi a célod a zenédben, amit teljesíteni akarsz?
Jungkook: Az a célom, hogy egyedül megírjak és énekeljek egy dalt, amit szeretek.
Jin: Elérni, hogy az emberek előítélet nélkül hallgassák a BTS zenéjét.
Jimin: Olyan hangot akarok, amit szeretek.

Milyen rituáléitok vannak, amikor zenét csináltok?
J-Hope: Nagyon jó zenét kell hallgatnom, hogy elkezdjem csinálni a saját zeném.
Rap Monster: Mindig felkapcsolok a stúdióm számára egy neon jelet a „Monstudio”-t.
V: Meg kell néznem egy általam választott filmet.
Suga: Csinálom bármikor, amikor kedvem van hozzá.



Miközben a videóklippjeitek egyesítenek részletesen kidolgozott koreográfiát és stílust, metaforákban és szimbolikus történeti vonalakban is gazdagok. Milyen munkákba merültetek bele mostanában, amik esetleg inspirálnak a következő projektnél?
J-Hope: Nemo kapitány.
Rap Monster: A Silent Voice című film.
Suga: Get Out.

Mit élveztetek leginkább az amerikai turné során?
BTS: A találkozást rengeteg különböző emberrel országszerte és az érdekes helyek meglátogatását, mint például a múzeumok, a parkok és természetesen kihagyhatatlanok a nagy, szaftos steakek.

Mik a céljaitok a következő évre?
BTS: Billboard fellépés és több, nagyobb show világszerte.

Különleges kapcsolatotok van a rajongókkal és a zenétek nagyon inspiráló a számukra. Mit szeretnétek most mondani nekik?

BTS: A megtiszteltetésünk és boldogságunk a BBMAs-on 100%-ban nektek köszönhető. Annyira büszkévé fogunk tenni titeket, mint amilyen büszkévé ti tettetek minket a 4 év alatt. Szeresd magad, szeretem magam!







Forrás: noisey
Fordította: Nagisa-chan

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések