A BTS megtestesíti a K-pop jelenének és jövőjének kereszteződését
A K-pop dalszövegek hajlamosak biztosra menni, de a BTS
dalai olyan témákat érintenek, mint az internetes zaklatás, öngyilkosság és a rendőri
brutalitás kritikája is.
A K-pop banda, a BTS nem csak a zene globalizációját
szimbolizálja, hanem általánosságban az internet hatását is a pop sikerére. Múlt
hónapban az első K-pop csapattá váltak, akik megnyerték a Billboard Music Awards-ot,
megtörve Justin Bieber 6 éves szériáját a Top Social Artist díj elnyerésében. A
megtiszteltetés jól megérdemelt volt, múlt évben 31 hétig az első helyen álltak
a Billboard Social 50 listáján és a rajongóik több mint 320 millió alkalommal
tweetelték a #BTSBBMAs hashtaget.
A BBMA-n való megjelenésük óta a BTS neve elterjedt a fő
média outletekben bevezetőkkel a csapatról. A fiúbanda tagjai Jeon Jungkook, „J-Hope”
Hoseok, Kim „Jin” Seokjin, Kim „Rap Monster” Namjoon, Kim „V” Taehyung, Min „Suga”
Yoongi és Park Jimin. A BTS jelentése Bulletproof Boy Scouts és Bangtan Boys
néven is ismertek. Mint más leginkább
ismert K-pop csapatoknál, az ARMY rajongói táboruk nagyban felelős a
világszerte ismertségükért. Az, ahogy a rajongók népszerűsítették őket nyerte
el nekik a Top Social Artist díjat és aláírást is gyűjtöttek azért, hogy a
BTS-t meghívják a BBMAs-ra. A rajongók petícióját több mint 100 ezren írták alá
és egy tweettel később a kívánságuk valóra vált. A BTS első amerikai díja és a
Wings lemezük sikere a Billboard slágerlistákon új magasságokat jelez a csapat
számára.
Az összes, más csapatokhoz való hasonlítás ellenére, a BTS-nek
nincs nyugati megfelelője, ők egy teljesen új jelenség. A hetes sikere nem csak
a rekordokat dönti meg, hanem a sztereotípiákat és a határokat is, mivel világszerte
sikereket érnek el, anélkül hogy az angol pop sztár ideált testesítenék meg. Miközben
néhány nyugati hallgató etnocentrikus attitűdje oda vezetett, hogy úgy
tekintsenek a K-pop sztárokra, mint „valami ázsiai sminkben és sebészmaszkban”,
a BTS megjelenése a BBMAs-on új arcoknak mutatta be a közönséget. A daluk, a „Not
Today” a Billboard Twitter Top Tracks első helyéről megállította Harry Styles
és Niall Horan like-jait az első helyet követelve három egymást követő héten. 43
daluk került fel a World Digital Song Sales slágerlistájára, ebből 4 az első
helyen állt, holtversenyben PSY-jal. Ők az egyetlen olyan K-pop csapat is, akik
a legjobb 40 album közé kerültek a Billboard 200 listáján. Jelenleg a BTS a
nemzetközi Live Trilogy Episode III: The Wings Tour utolsó szakaszánál jár
Japánban. A turné amerikai dátumaira percek alatt elkeltek a jegyek.
A K-pop egy szorosan zárt iparnak tűnik, amit a nagy játékosok,
mint az YG és SM Entertainment uralnak, de a BTS hihetetlen aranyfiúi egy
kisebb, önálló lemezkiadó és menedzsment cégnek a tagjai, amit BigHit
Entertainment-nek hívnak. Megváltoztatják az elvárásokat a K-Pop iparban az
eltérő személyes szemléletmódjukkal. Akkor álltak össze, amikor Pdogg producert
felfedezte Bang Si Hyuk („Hitman” Bang) a Bighit igazgatója és fő producere és
később a producer találkozott a tinédzser Rap Monsterrel a Sleepy-n keresztül,
amikor ő még az underground szcénában volt. Suga és J-Hope nemzetközi
meghallgatásokon keresztül csatlakoztak, és 30 újoncból a három megmaradt tag
később másokkal együtt csatlakozott. A BigHit teljesen felhasználta a szociális
média kiszámíthatatlan világát, a fiúk közvetlenül kommunikálnak a rajongóikkal
bejelentkezéseken keresztül, Bangtan Bomb videókkal, Twitter és Instagram frissítésekkel,
amit a csapat kezel (nem terveznek különálló fiókokat csinálni).
A BTS-nek nem kellett a nyugati közönséget támogatnia ahhoz,
hogy sikert érjenek itt el. „Nem hiszek a teljesen angol zenék kiadásában az
amerikai piac számára, mint sok K-Pop előadó.” - Mondta Bang a Billboardnak. A
csapat legnépszerűbb dalainak talán egyszerű emlékezni az angol címére, de a
dalszövegük finoman siklik koreaiul, kivéve néhány angol kifejezést. Rap
Monster saját magától tanult angolul a Jó barátok nézésével, így ő intézte a
csapat BBMAs Magenta szőnyeges interjúit és adta a köszönőbeszédet (amit
koreaiul zárt le), miközben a rajongók sikoltoztak támogatásként.
Annak ellenére, hogy egy amerikai díj a nemzetközi siker
mennyiségjelzője, a BTS hű marad a koreai gyökereihez egy világban ahol Amerika
a központja a globális zenei piacnak. Ez nem csökkenti a sok koreai és más
díjaik jelentőségét, viszont demonstrálja a változó elvárásokat az angol dalok
számára, hogy egyedüliek lehessenek a nyugati slágerlistákon.
A BTS hangzásának gyökere a hip-hop zenén alapszik és a
dalszövegeik erősen támaszkodnak a fiatalság küzdelmeire és izgatottságára. Az
összes tag részt vesz a dalaik írásában, szerzésében és megalkotásában és a
legutóbbi lemezük, a Wings (újra kiadva You Never Walk Alone címen) magába
foglal szólókat, amik az egyéni zenei stílusukat tükrözik. Rap Monsterre Nas és
Drake van hatással, míg Suga Kendrick Lamart nevezte meg és Jungkook vokáljára Charlie
Put és Justin Bieber hat. Jungkook feldolgozta előbbi és utóbbi dalait is egy
másik maknae line (a legfiatalabb a csapatban) taggal, Jiminnel. A „N.O” a
koreai versengő oktatási kultúrát célozza meg, a „Blood, Sweat & Tears” pedig
egy függőség jellegű szerelem fájdalmát illusztrálja. A „Change”-ben Rap
Monster lerombolja az internetes zaklatást, Dél-Korea szigorú hierarchiáját és
a magas öngyilkossági rátát Wale kritikája mellett a rendőri brutalitásról és az
amerikai kormányról. Az indulatos Agust D mixtapen Suga őszintén visszatekint a
szorongással és depresszióval való küzdelmére. 2Próbálunk őszinték lenni
magunkhoz és ez valamiképp segít, hogy rugalmasabbak legyünk a zenénk cenzúrázásában.
A zene önmagáért beszél és hisszük, hogy az emberek beleélik magukat a zenénkbe,
ha hűek maradunk a szöveghez azzal, hogy
azt írjuk, amit gondolunk és érzünk.” - Mondták. A K-Pop dalszövegek hajlamosak biztosra menni
a konzervatív társadalmi értékek miatt, de a BTS dalai a személyes növekedés
témáját követik, miközben próbálnak a lehető leginkább hűek maradni önmagukhoz.
NOISEY:
Gratulálunk a Top Social Artist elnyeréséért. Hogy éreztek ezzel a sok új figyelemmel
kapcsolatban a BMMAs óta?
Rap Monster: A
hivatalos statisztikák megvannak és 320 millió szavazatról tesznek jelentést,
ami elképesztő. Nagyon hálásak vagyunk ezért a sok figyelemért, amit kapunk a BBMAs
óta és próbáljuk felfogni, hogy ez tényleg a valóság. Jó világszerte ismertnek
lenni és megtiszteltetésnek érezzük, hogy jelöltek minket a díjra és hogy
megnyertük.
Ki miatt voltatok a legizgatottabbak,
hogy láthatjátok vagy találkozhattok vele a BBMAs-on?
BTS: Drake és
John Legend. De egyébként őszintén szólva, szinte mindenki a színpadon és a
nézőtéren az álom-listánkon volt, hogy találkozzunk vele vagy lássuk őt.
Suga, az „Agust D”-ben
az jósoltad, hogy „a következő a Billboard”. Mi a következő jóslatod a BTS
számára?
Suga: Azt kell
mondanom, a következő megálló az, hogy a Billboard színpadán előadjunk egy BTS
dalt.
Mivel a K-Pop annyira
globális, ez segítette a rajongókat és előadókat, hogy kulturálisan
tájékozottabbak legyenek. Milyen néhány leckét tanultatok meg mialatt különböző
országokban jártatok és kapcsolatba kerültettek a nemzetközi rajongókkal?
Rap Monster:
Nagyon fontos, hogy megtanuld annak a konkrét országnak a nyelvét és a
szívedből kell beszélned.
Beszéltél arról, hogy
a „Spring Day”, az a felépülés pillanata, egy évszakos metaforát használva.
Mint csapat, mit gondolsz, miből épültök fel, vagy léptek tovább jelenleg a
karrieretekben?
V: Bánom sok
dolog tanulásának kihagyott lehetőségét, de megyünk előre, nem számít, mi
történik.
Jimin: Úgy érzem,
a zeném fölötti személyes megbánáson lépek túl, mivel többet akarok.
Rap Monster:
Mondhatni abból épülök fel, hogy csalódtam magamban.
Mi a célod a zenédben,
amit teljesíteni akarsz?
Jungkook: Az a
célom, hogy egyedül megírjak és énekeljek egy dalt, amit szeretek.
Jin: Elérni, hogy
az emberek előítélet nélkül hallgassák a BTS zenéjét.
Jimin: Olyan
hangot akarok, amit szeretek.
Milyen rituáléitok
vannak, amikor zenét csináltok?
J-Hope: Nagyon jó
zenét kell hallgatnom, hogy elkezdjem csinálni a saját zeném.
Rap Monster:
Mindig felkapcsolok a stúdióm számára egy neon jelet a „Monstudio”-t.
V: Meg kell
néznem egy általam választott filmet.
Suga: Csinálom bármikor,
amikor kedvem van hozzá.
Miközben a
videóklippjeitek egyesítenek részletesen kidolgozott koreográfiát és stílust,
metaforákban és szimbolikus történeti vonalakban is gazdagok. Milyen munkákba
merültetek bele mostanában, amik esetleg inspirálnak a következő projektnél?
J-Hope: Nemo
kapitány.
Rap Monster: A
Silent Voice című film.
Suga: Get Out.
Mit élveztetek
leginkább az amerikai turné során?
BTS: A
találkozást rengeteg különböző emberrel országszerte és az érdekes helyek meglátogatását,
mint például a múzeumok, a parkok és természetesen kihagyhatatlanok a nagy,
szaftos steakek.
Mik a céljaitok a
következő évre?
BTS: Billboard
fellépés és több, nagyobb show világszerte.
Különleges
kapcsolatotok van a rajongókkal és a zenétek nagyon inspiráló a számukra. Mit
szeretnétek most mondani nekik?
BTS: A
megtiszteltetésünk és boldogságunk a BBMAs-on 100%-ban nektek köszönhető.
Annyira büszkévé fogunk tenni titeket, mint amilyen büszkévé ti tettetek minket
a 4 év alatt. Szeresd magad, szeretem magam!
Forrás: noisey
Fordította: Nagisa-chan
Megjegyzések
Megjegyzés küldése